RITPU | IJTHE

Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire

International Journal of Technologies in Higher Education

Comment améliorer la réussite à l’examen d’anatomie en 1re année de bachelier en médecine? Étude de l’impact d’une activité intégrée dans un dispositif hybride de formation.

How to improve academic success among 1st-year medicine students taking an anatomy class: The case of a blended learning experiment
Denise Ernst - Faculté de médecine, Université de Liège, BELGIQUE
Jean-François Van de Poël - IFRES, Université de Liège, BELGIQUE
Dominique Verpoorten - Université de Liège, BELGIQUE
Pierre Bonnet - Université de Liège, Faculté de Médecine, BELGIQUE
Valérie Defaweux - Faculté de médecine, Université de Liège, BELGIQUE
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Résumé

L’anatomie de 1re année de bachelier (BAC 1) en médecine est dispensée grâce à un dispositif hy- bride de formation. L’évaluation se compose de trois types de QCM, dont le QCM 2 qui recourt à des exercices d’analyse de coupes anatomiques re- présentées dans différents plans de l’espace. Nous avons évalué si la mise en ligne d’exercices en- traînant à l’analyse de coupes est valorisée par les étudiants et favorise la réussite du QCM 2. Afin de contextualiser nos recherches, nous nous sommes interrogés sur la perception de la cohérence entre les objectifs, les méthodes et l’évaluation de l’en- semble de notre dispositif. Ensuite, cette perception a été mise en lien avec le score global de l’examen. Le QCM 2 est significativement meilleur pour les étudiants ayant pratiqué les nouveaux exercices en ligne et pour les étudiants ayant perçu la valeur de cette activité. La perception de la cohérence entre les objectifs, les méthodes et l’évaluation n’est, quant à elle, pas associée au score global. Le nou- veau scénario d’apprentissage proposé enrichit fa- vorablement l’environnement d’apprentissage des

Abstract

The course of “Introduction to Human Anatomy” is part of the curriculum delivered to the undergra- duated students (Freshman year) at the Faculty of Medecine of the University of Liege. The course is taught in a blending learning mode combining traditional intructor-led and e-learning activities. The MCQ 2 test is one of the three components of the final written exam (which consists of 3 MCQ tests). This test requires students to recognize and identify the organ’s orientation in cross-sections re- presented in different spatial views. In our study, we tried to evaluate how the online training exer- cises provided by the instructors team for that par- ticular ability was appreciated by students and if students benefited from this type of online activi- ties to improve their examination results for MCQ 2 test. Further in our research, we asked student about their perceptions of coherence between the aims, methods and evaluation of our entire system. Then this perception has been compared with the overall score of the exam to look for the present of correlation elements. We observed that the MCQ 2 test results are significantly better for students who practiced the new online exercises and for students having seen the value of this activity. The percep- tion of consistency or coherence between the ob- jectives, methods and assessment is not correlated to the overall score of the student. As conclusion, we can declare that the new learning scenario pro- posed positively enriches the learning environment for students. It can be easily scaled up for impor- tant groups and accessed at any time by users. It focusses on specific objectives, is directly linked to the examination system of the course (MCQ 2) and also allows developing a competence expertise related to their future medical profession.

Date de publication : 2015-10-15

DOI : https://doi.org/10.18162/ritpu.2014.254

Ernst, D., Van de Poël, J.-F., Verpoorten, D., Bonnet, P. et Defaweux, V. (2014). Comment améliorer la réussite à l’examen d’anatomie en 1re année de bachelier en médecine? Étude de l’impact d’une activité intégrée dans un dispositif hybride de formation.. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 11(3), 51-67. https://doi.org/10.18162/ritpu.2014.254